
Minskat svinn driver tillväxtresan
Efter några utmanande år ser marknadsledaren på blommor i dagligvaruhandeln en tydlig ljusning. Ökad efterfrågan från konsumenter, fler butikssamarbeten och ett tydligare hållbarhetsfokus skapar förutsättningar för tillväxt.
– Blommor är en extrem färskvara som sällan finns på människors inköpslista. Vår affär handlar därför om att locka till spontanköp och samtidigt optimera sortimentet för att undvika svinn. Målet är att leverera hållbara blommor som är tillgängliga för alla, säger Robert Lindgren, CEO, Blomsterboda.
Som fullserviceleverantör till dagligvaruhandeln ansvarar Blomsterboda för hela blomsteravdelningen hos butikskedjor som Ica, Coop och Citygross. Som ett led i att stärka bolagets hållbarhetsarbete använder bolaget lokala odlare i så stor utsträckning som möjligt.
– Vårt helhetskoncept gör det möjligt för oss att ta ett stort hållbarhetsansvar. Vår största påverkan på miljön är kopplad till svinn och det är där vi lägger mest resurser. Genom lokala anpassningar vad gäller sortiment och prissättning kan vi träffa rätt i olika geografiska områden, säger Robert Lindgren.
Förutom att hantera färskvaror som ofta köps spontant, präglas affären av tydliga säsongstoppar där årets högtider står för en betydande del av omsättningen.
– Samarbetet med Norion Bank innebär att vi har en finansieringslösning som underlättar vår verksamhet. Det gör det möjligt för oss att minska eller öka rörelsekrediten på ett okomplicerat sätt. Norion Bank är väldigt snabba på återkoppling, ligger nära sina kunder och värdesätter relationen med oss som kund, säger Robert Lindgren.
Norion Bank erbjuder finansieringslösningar för medelstora företag med tillväxtfokus.
– För oss på Norion Bank är det viktigt att, utöver kapital, även erbjuda strategisk rådgivning. Genom att sätta oss in i våra kunders affär, kan vi stötta och bidra till bolagens tillväxtresor, säger Simon Hansson, senior kundansvarig, Norion Bank.
Med över 300 medarbetare utspridda över hela Sverige, ställer Blomsterbodas tillväxtresa höga krav på intern kommunikation.
– I en växande verksamhet är det avgörande att alla medarbetare förstår bolagets mål, sin egen roll och hur det hänger ihop. Våra värdeord, processer och strategier ska vara självklara för alla, oavsett om du arbetar i en storstad eller i en liten filial på landet, säger Robert Lindgren.
Efter butikstillväxt och en ökad efterfrågan, väntar nästa steg. Framåt vill bolaget positionera och stärka varumärket mot konsument och även expandera till andra marknader och segment.
– Vi ser positivt på framtiden. Vårt hållbarhetsarbete utvecklas och vi är rustade för att fortsätta växa och vara bäst på blommor i dagligvaruhandeln, säger Robert Lindgren.